KAPITOLA 5 - SETKÁNÍ
"Get psycho, i wanna get psycho"
Disturbed - Meaning Of Life
22.10.2015.
Den byl chladný, a hnusný.
Neočekával nic...
Jen přežíval noční můru,
Která páchla agónií.
Přemýšlel...
"Svět je nedomyšlenej... Možná to tak musí bejt... Jsme už mrtví, a vyhnaný z ráje? Něco tady neklape... Cejtím tyhle pocity, jsou jako vzpomínky, ale nevim na co... Do svých osmi, jsem se cejtil na živu stále... Ale zdá se mi, že to nikdy nebyla pravda... Nyní mám deprese, nebo mánie. Naštěstí ne konstantně. Kam jsem se to ale dostal? Propíchaný ruce jehlama (Richard se stal během dvou měsíců závislým na heroinu, musel kvuli tomu prodat televizi, ale stejně ji nesnášel, a ani nevěděl, proč ji vlastně kupoval), rozbitý myšlenky, šílený pocity... Přestal jsem sportovat, a začal jsem fetovat. Nevim co bude dál... Můj cíl? (něco uvnitř něj: zničit všechno)... Ne... Dosáhnout až na vrchol světa? (Když budeš opravdu chtít, tak tě ďábel vynese až na vrchol světa, a z něj uvidíš všechna jeho království). A zničit se při tom. (Protože už jsem zničenej, a nemůžu se opravit. Chci to dotáhnout až do konce.) Jsou lidi, který furt jenom kecaj o tom, jak udělaj něco velkýho, a pak jsou lidi, který jdou, a udělaj to. Já budu ten druhej případ. Chcí zešílet."
Momentálně se cítil svým způsobem i šťastně, ale spíše nešťastně. Prostě na něj dolehla deprese. Skvělý čas na to, udělat nějkou hudbu. Jak řekl jistý reportér v interview s Jonathanem Davisem - šťastní lidé nikdy neudělají dobrou hudbu.
Od té události, kdy k němu při usínání promluvil záhadný hlas ("chceš zaprodat svou duši za slávu?") měl návaly kreativity. Myslel si, že opravdu přišel o svou duši. Jako se to zpívá v mnoha skladbách. Kromě toho, že měl v hlavě explozi nápadů, jej od té události také denně atakovali démoni. Tito zlí
duchové jej vždy při usínání, nebo po probuzení, když byl ještě rozespalý, nějakým způsobem hypnotizovali. Někdy viděl věci, jak padají, a při dopadu se lekl ránou, která se ozvala. Nebo viděl sebe, jak padá. Jindy měl nutkání klást si hypnotické otázky: "kdo jsi? kdo jsi? kdo jsi?" a tak stále do kola, načež se vždy něčeho lekl, a v tom momentě se tam dostal... Také se mu stalo něco s jeho myšlením. Možná to bylo těmi drogami, ale zdálo se mu, že už nepřemýšlí tak spontánně, jako před tou událostí. Bylo to ale v ten samý den, kdy okusil heroin poprvé.
Útoky zlých duchů přicházeli s každou nocí, někdy i vícekrát. Občas i za bílého dne. Dělali mu ze života peklo. Vypadali různě. Jednou to byl malý, čtyřruký imp, jindy obrovský stín, nebo průhledná, tlustá žena s kudrnatými vlasy. Ať už vypadali jakkoliv, tak jej mučili a mluvili někdy až směšné absurdnosti, jako: "Ríšo, můžu to odstartovat, amígo?" Nejčastěji jej dusili, a on měl strach, že jej jednou udusí. Někdy jej také (hlavně čtyřruký imp) obejmuli, a mučili jej elektřinou. Nebo jej drápali. Richard měl od toho jizvy na zádech. A pokaždé, když se z toho probral, tak cítil, jak z něj trochu něčeho, možná energie, možná jeho duše, vyprchalo. Nejděsivější na tom bylo, že se při těch útocích nemohl hýbat. jeho psychické šílenství sílilo. Měl čím dál větší chuť uvolnit pana destruktivního. Měl pocit, že je to něco, co by měl udělat. Zešílet.
Ale zpět ke skládání. Nyní cítil, že dokáže složit něco velkého. Prohlédl si tracklist:
1) Black Souls
2) Can´t Wait
3) Use To Be
4) Like Jesus
5) All The World
6) Fucking Colony
7) See
8 ) Opened Eyes
9) Kill
10) The Prisoner
Problém byl v tom, že vůbec nevěděl, jaké to album má být. Něco mu říkalo: "Když něco děláš, dělej to pořádně. Žádný kompromisy. Úplnej brutál, nebo úplnej smutek, nebo úplná radost. Žádnej kompromis. Žádnej zkrat. Vyber si jednu ze svejch částí, který máš v sobě, a uvolni ji do skladby, na který pracuješ. Neváhej. Buď opravdovej." Vzpomněl si na skladbu "Love Story" od Italské kapely Novembre. Skvělá, agresivní skladba. Když ji slyšel, tak jej naplňovala energií. Musel to všechno dělat takto na plno. Čirá agrese, čitý smutek, čirá radost... A skladby, kde se mění nálady, a které gradují. Žádné:
sloka, refrén, sloka , refrén, refrén, konec, ale progrese! Měl opravdu kreativní náladu. Pustil se do skládání. Nevěděl, kterou z tracklistu udělá jako první. Nevěděl, která skladba má být tvrdá, která měkká, která veselá. Nechal se řídit svým srdcem. Vzal kytaru, a začal do ní řezat. Po asi čtvrt hodině hraní se do toho dostal. Začal nahrávat sebe, jak asi hodinu "šílí" ostré kytarové riffy...
Když přestal hrát, tak si to ihned pustil. Některé riffy se mu zdáli skvělé, když je hrál, ale poté, co si je pustil nahrané, se mu již nelíbili. Nakonec se mu ze všech těch riffů líbilo jen asi pět. Začal skládat první track. Kytarový riff, poté se přidali bicí a bassa, poté klávesová plocha, a po vrcholu této pasáže se skladba uklidnila. Teď je čas na zpěv. Tato pasáž bude melancholická, a v kontrastu s předchozí částí, to bude opravdu efektivní. Vytvořil klidnou, posmutnělou část, a do ní začal zpívat nápěvy, zatím bez textu.
Když měl tu pasáž hotovou, znovu si prohlédl tracklist. Která ze skladeb to bude? O čem je tato skladba? O dvou pocitech: smutku a hněvu. Tak tedy která to bude? Možná "All The World". Richard totiž nevnímal svět pozitivně.
Poslouchal vokální nápěvy, a snažil se k nim přidat nějaké texty. Konečně jej něco napadlo. Začal to zpívat. Při zpěvu si všiml, že jej pozoruje otevřeným oknem nějaká dívka. Vypadala... To musela být Karolína. Karolína, jeho dětská láska, do které byl tolik let zamilovaný, a která jej tolik zničila tím, co mu se svými přáteli provedla. Richard přestal zpívat, a zastavil hudbu. Došel k oknu. Zamračil se, a řekl: "Karolíno? Jsi to ty?"
Dívka: "Ta melodie, kterou jsi zpíval, byla nádherná. Promiň, nechtěla jsem tě šmírovat, ale bylo to tak sladké. Já se nejmenuji Karolína, ale Kasandra (Richard pro sebe: jako moje skutečná matka) Můžu tě ještě chvíli poslouchat, prosím?" Usmála se.
Richarda zaplavila vlna příjemných pocitů. Jeho biologická matka, ani jeho nevlastní matka, se nikdy moc nezajímaly o jeho tvorbu, a jeho dvě dívky, se kterými dříve chodil, také ne. Až si myslel, že je špatný umělec. Jedna z nich, ta o tři roky starší, se kterou chodil v patnácti, mu dokonce řekla, že jsou jeho skladby hloupé. No, bylo mu patnáct, a ještě nebyl tak vyspělý, možná tenkrát
opravdu byla jeho tvorba poněkud naivní... Již v jeho dětství se v něm zakořenila touha po uznání ženou, která sílila, jak rostl. A teď tady stojí dívka, která vypadá jako láska jeho života, a tvrdí, že je jeho zpěv sladký. Tohle přesně potřeboval. Deprese zmizela.
Richard neměl slov. Byl vždy trochu nesvůj, když měl mluvit s osobami opačného pohlaví. Ale teď se nesmí ztrapnit.
Richard: "Vážně si myslíš, že je to dobrý?"
Kasandra: "Ta melodie je velmi zvláštní. Je smutná, ale zároveň jako by romantická... Má v sobě něco
zajímavého. Ty jsi hudební skladatel?"
Richard: "No, pokouším se něco skládat... Ale většinou mi to nikdo takhle nepochválí." Usmál se.
Kasandra: "Nemohla bych jít na chvilku dál, a poslouchat tě?"
Richard si odkašlal. Nahrnuly se mu slzy do očí... Ne, že by se mu chtělo plakat, ale když se styděl, tak se mu vždy do očí nahrnuly slzy. Utřel si oči, a řekl: "To je alergie na roztoče... Jsou všude."
Dovolil Kasandře vejít. Dlouho jej poslouchala, při kompozování toho tracku. Richard ve dvou hodinách udělal demo skladby "All The WOrld". Zdála se mu vážně dobrá, a podle Kasandry byla geniální. Nyní ještě devět skladeb, a možná bude opravdu slavný. Kasandra se stala jeho přítelkyní. Ale Richard se jí nikdy nezeptal, kde bydlí, nebo jaké má číslo mobilu. Něco mu v tom bránilo. Chtěl se zeptat, ale nějak to nešlo. Chtěl jí dát své číslo, ale ona řekla, že nemá mobil. Kasandra často chodila k němu domů, kde poslouchala, jak kompozuje skladby, a mluvili spolu o muzice...
Zamiloval se do ní ihned, jako kdysi do Karolíny. Nebylo nic, co by mu mohlo zkazit lásku ke Kasandře. Ať už by se stalo cokoliv, stále by do ní byl zamilovaný. Byla to láska na první pohled. Byla to přetrvávající láska k tělu a obličeji Karolíny, ale on se zamiloval i do Kasandřiny osobnosti. Líbila se jí jeho hudba, a dokázal si s ní dlouze povídat. Velmi brzy ho z ní přešla úzkost. Na něco takového čekal celý život.