Temný rytíř povstalNedávno jsem znovu viděl Temného rytíře (tj. ještě než si stoupl) a musím zpětně trochu přehodnotit svou tehdejší tezi (viz.
moje cinty na SGAP v roce 2008), že je nekonzistentní. Stále si to myslím, stále mě udivuje, že Joker mohl dát dokupy své miniony, že sice na jednu stranu říkal, že není
schemer, ale evidentně měl celý syžet grandiózní plán, že si nikdo z GPD, Národní gardy nebo Batmana nevšiml STOVEK SUDŮ A VÝBUŠNIN pašovaných do dvou lodí... ale už mi to nevadí. Důvodem je, že třetí Nolanův Batman ukazuje, jak mylné bylo zdání, že jde o "realisticky"/naturalisticky pojatý superhrdinský film. Nolanův Batman, celá trilogie přesněji, se sice tváří jako něco z reality, zůstává však až na dřeň šestákovým dobrodružstvím. Nikde se to neukáže tak naplno, jako poté, co si Temný rytíř stoupne.
Následují
spoilery.
Dá říct, že The Dark Knight Rises (dále jen TDKR) si naoko hraje na alegorii se současným společenským zeitgeistem o tom, jak fajn by bylo pověsit na kandelábry bankéře, elitu a obecně bohaté lidi. Nic proti tomu, Křižník Potěnkin nebo Zrození národa mají taky rozporuplné poselství, ale jde o formálně kvalitní díla. TDKR je v jádru skutečně proklatě fašistickým filmem; jenže právě proto drhne celá jeho snaha o nějaké oduševnělé poselství. Právě ta snaha, která se tváří jako zdaleka největší klad filmu - protože
proč jinak plakáty a obrázky stylizovat do revolucí:
[img][./images/thumbs/bane-batman-the-dark-knight-rises-wallpaper-banner-poster_1343339320.jpg]http://www.flicksandbits.com/wp-content/uploads/2012/07/bane-batman-the-dark-knight-rises-wallpaper-banner-poster.jpg[/img]
[img][./images/thumbs/the-dark-knight-rises-movie-bane-tom-hardy-wallpaper_1343339323.jpg]http://www.flicksandbits.com/wp-content/uploads/2012/07/the-dark-knight-rises-movie-bane-tom-hardy-wallpaper.jpg[/img]
(žádné z těchto scén ve filmu nejsou; pokud jsem zrovna neusnul)Nejde o to, že bych neměl rád fašisty, komunity, levici, pravici nebo kteroukoliv další lvici. ROZHODNĚ by bylo fajn mít film, který z více úhlů, nebo třeba i jen z jednoho, nějak
inteligentně řeší současné nálady (zatím to v mainstreamu totiž spíše řeší videohry; jedna z absurdit dnešní doby). Problém je, že TDKR celou svou myšlenku ("Proletariát udělá revoluci a vše bude cajk... tedy až na to, že revoluce bude utopena v krvi.") vskutku mocně táhne ke dnu komiksovým pozadím a stylizací zápletky.
Abych nedělal jenom pseudointelektuála, řekněme to polopatě: oba poslední Batmani reflektují dobové cítění (TDK terorismus, TDKR finanční krizi). V tom není problém; stejně jako není problém v tom, že daný problém film vždy vyřeší badass superhrdinou (TDKR v tomhle, pravda, poněkud
popírá pointu TDK, ale nechme to teď být). Problém je v tom, že Nolan celou problematiku zjednodušuje na naprostou kostru. Joker byl parafrázou terorismu a to, jak zahraniční politika (=vzniklý Batman) narušuje status quo a tím vyvolává další zlo (=Jokera); jenže v průběhu syžetu se ukázalo, že Joker je prostě maniak, který "chce vidět svět hořet".
Nikdo neřešil, jestli Jokerovi rodiče umřeli při jedné z policejních/Batmanových akcí; nikdo neřešil, jestli je Joker náboženský fanatik ani jestli si ho podplatily gothamští sousedé z Paragon City, protože to oni teď chtěli být největší město v regionu (čímž jsem snad nevynechal žádnou z populárních obecných definic muslimského fundamentalismu v reakci na západní svět). Ne ne, to ne, to by bylo moc složité. Joker je prostě ultimativní pošuk, který když vidí Gotham hořet, tak se mu postaví, a výsledkem je 150 minut napětí a akce. Supa, ale dovedu si představit hutnější akční jízdu!
[img][./images/thumbs/dark_knight_rises_1343339326.jpg]http://www.deccanchronicle.com/sites/default/files/imagecache/node-gallery-display/Dark_Knight_Rises.jpg[/img]
TDKR je na tom velmi podobně, jenom ještě daleko dementněji.
Bane, vskutku démonicky pojatý antagonista (skvělý hlas Toma Hardyho, znáte jako Shinzona ze Star Trek: Nemesis), FAKTICKY nějak (trochu divně) vyvolá v Gothamu revoluci, vzniknou lidové soudy, bohatí umírají a Batman pak dělá kontrarevoluci. Nějak to dopadne. A potud budiž. V závěru filmu se ale ukáže, že
Bane to celou dobu hrál... protože město tak či onak stejně odpálí atomovkou, a to celé,
aby se Batmanovi pomstil za smrt nějakého pána z Batman začíná! Celou dobu mu byla revoluce a "spravedlnost pro masy" úplně u zadele, a pointou habaďůry bylo jenom "Batmana více zdeptat". Nakonec chce Gotham zničit de facto podobně jako záporádi z Batman začíná; co na tom, že Gotham se mezi tím výrazně zlepšil. We do it for the evulz!
[img][./images/thumbs/austin_powers_mike_myers_as_dr_evil_1343339331.jpg]http://www.solarnavigator.net/films_movies_actors/film_images/Austin_Powers_Mike_Myers_as_Dr_Evil.jpg[/img]
Kde je kurva nějaká reálně uchopitelná koherence nebo poselství v
tomhle? Nolan může tucetkrát tvrdit, že nechce znemožňovat hipíky z Occupy Wall Street, ale kdybych poselství filmu vztáhl na realitu, tak se zdá, že za všemi hlasy mluvícími nutnosti sociálního státu atd. atd. je prostě psychopat, který chce jednoduše vidět hořet New York! Už potřetí!
Je to podobně moudré, jako většina z těch tendenšních YouTube "dokumentů", co jsem postoval výše. Nolan v TKD a TKDR prostě vzal žánrový film (jednou detektivní thriller, podruhé katastrofický/válečný film), narouboval do něho komiksovou logiku i s Batmanem a voila, máme na světe trilogii, jíž se aplauduje ve stoje!
Je fakt, že film musí simplifikovat. Ale zatímco Avatar své poselství ("měli bychom chránit přírodu") zjednodušil prostě protože nejde o topic, jež by vyvolával debaty, TKD a TKDR celý ožehavý issue lobotomizují, dokud nezbude jeho jediný aspekt. Jak Joker, tak Bane ztělesňují pouze JEDEN strach pramenící z nějakého mnohem širšího problému. Ani JEDEN ale ten problém neřeší z více úhlů a to považuju za naprosté zklamání celé trilogie, která se snaží působit chytřeji, ne čím nakonec je. Nolanův Batman se přes všechny další kvality (jako kameru, herce, OST, efekty...) navrch tváří jakoby šlo o hustokruté zamyšlení o realitě, ale ve skutečnosti v závěru třímá pointa, za kterou by se nestyděl ani ten nejbrakovější komiks...
Takže, co zbývá? Slušná akce, ale ne tak dobrá, jako minule; primárně protože TDK měl velmi kvalitně a po celou dobu gradující napětí... a TDKR film v půlce své vypávění rozbije a udělá nudnou pauzu. Nemá to tedy takový tah. A nemá to tím pádem ani takový závěr. Je to škoda, ale co nadělat s podobným nedonošenetem?
5/10 za akci, napětí a další vatu u filmu, jež se tváří, jako by chtěl nabídnout
víc