Zařazení do tříd se dá zařešit i podle účelu/použití na bojišti. Z tohoto hlediska jsou wraiti jako rasa naprosto nepoužitelným etalonem, protože oni své lodě používají především jako obří habitaty pro přežití tisíců, nebo desítek tisíců jedinců - v podstatě jako města. Kdyby místo zařízení a skladů určených pro život tolika wraithů měli raději generátory pro kvéry, nebo pancíře, byly by bitvy zase někde jinde. Jediné wraithské lodě, u kterých víme poměrně jistě že jsou spíš bojové než že by měly sloužit jako obří létající a střílející ubikace, jsou šipky. Mimochodem PROTO mají hivky tak zbytečně kilometrově velké. Důvod existence specializovaných tipů lodí je jednoduchý - každý typ lodě je dobrý k něčemu jinému a je lepší mít několik lodí, z nichž každá je špičková v něčem (v jedné úloze ve vesmíru, jedno jestli na bojišti či mimo něj), a obstojná v těch ostatních úlohách, než se pokoušet stavět lodě co jsou nejlepší ve všem. Výsledkem snah o takovou konstrukci pak bývá převážně kompromisní paskvil, který není vyloženě špičkový na NIC, ale ve všem se pohybuje okolo průměru (pokud není "naboostovaný" supertechnologií vyhynulé rasy) - takže ho specializovanější protivník většinou dokáže dostat. Navíc jde o řešení různých taktických situací. Přece pro transport jediného člověka, vyložení satelitu v dalekém vesmíru, pro tajnou operaci kde záleží především na senzorové "neviditelnosti" než na palebné síle, na hlídky v zapadákovech které nejsou zajímavé či důležité ničím jiným než polohou, a na podobné akce nebudeš posílat obří 304ky s několikasethlavou posádkou a palebnou silou rovnou pětině síly celé pozemské flotily, když by to mnohem lépe dokázalo menší, "neviditelnější" a hbitější plavidlo. To samozřejmě zase nebudeš posílat přímo proti nepřátelským nejtěžšším hráčům při velkých vesmírných přestřelkách, ale když už, použiješ je jenom jako podporu úderu (nejlépe zdálky, a nebo na bleskovou ránu zblízka a okamžité stažení).
Letadlová loď je centrem svazu a její primární zbraní jsou její parazitní lodě či stíhače a jejím primárním účelem je sloužit jako centrum operací. Hlavní zbraně (bez rozlišení jak moc jsou účinné) používá převážně jenom když musí. To by mimochodem byla jednoznačně ta obyčejná hivka, protože kdyby wraiti nebyli napsaní tak, že bojují jako stádo tupých a téměř nekoordinovaných jedinců, a musí každou druhou šermovačku s 304 prohrát kvůli asgardským štítům + kráječům ale bojovaly by hezky zdálky stíhačema tak, jak letadlové nosiče mají (optimálně přepadnout cíl několika málo stíhači, vyřadit mu štíty a hypermotory i za cenu kamikaze hrstičky stíhačů prvního úderu, než je stihne cíl pořádně zvednout a pak poslat zbytek letky na "oklování" podsvětelných motorů a zbraní, aniž by příliš poničili technologii lodě, nebo svačinu v podobě jeji posádky)
Křižník má těžké hlavní zbraně schopné zničit či poškodit ostatní "křižníky" či letadlové lodě. To, jestli je "lehký", "těžký", nebo "bitevní" se určuje podle standardů velikostí i technologií té konkrétní rasy které patří. Bojuje zásadně přímo a "zblízka". Může mít parazitní letounový kontingent, ale ten není jeho primární zbraní (když jde do tuhého používá tu a stíhače má spíš jako "bonus" do nepodody).
Torpédoborec je schopný zaútočit na každou z "vyžších" tříd a buď ve skupině, nebo se štěstím proti nim uspět. Tradičně se ale předpokládá, že v přímém boji proti "vyžším třídám" za podmínek vyhovujících těm vyžším třídám (letadlovka z dálky, křižník zblízka a na plnou energii) nemá šanci. Opět se to předpokládá v rámci členění tříd lodí jedné jediné rasy. Taky může mít menší parazitní kontingent stíhaček, ty jsou pro něj ale podporou, nebo nouzovým řešením z hlediska taktické obtížnosti situace, rozhodně ne "hlavní zbraní". I když může bojovat jako eskorta, od eskort se liší tím, že dokáže dlouhodobě (roky) operovat ve volném vesmíru, než by se musel vrátit pro zásoby, či na opravy do doků.
Eskorty (fregata, korveta, raketový/torpédový člun, kutr) slouží převážně jako rychlá a hbitá bojová podpora větších lodí, nebo jako těžká palebná síla pro stíhače. Nedokáží dlouhodobě podporovat parazitní kontingent, ačkoliv velikostně by se na ně jedna, nebo několik málo stíhaček něják vejít mohla. Jejich malá velikost jim umožňuje - oproti "větším lodím" nevídanou možnost kustomizace pro konkrétní misi prostě proto, že tak malou loď můžeš "předělat", vyzbrojit, vybavit, či upravit v řádech minut až hodin (podle složitosti změny, dále podle toho, jestli už jsou potřebné komponenty připravené v jejich hangáru a nakonec jestli se s podobnou změnou někdy počítalo při stavbě trupu lodě - u lodí které mají proti velkým hráčům relativně tenký pancíř to zas takový problém není), oproti větším lodím, kde by to byly týdny až měsíce - u nejgigantičtějších lodí až roky.
OT mě zas tak nebolí, ale pokud jde o jména, asi bych preferoval pojmenování podle pozemských zvířat a jejich stylu života/lovu/boje.
Gepard/rychlí masožravci (rychlé přiblížení, rána, odskok)
Dikobraz/chameleon, "střelecká" zvířata... (střelecká ?raketová? podpora z dálky)
Orel/ptáci (hlídkování a menší údery proti vesmíru, schopnost bodových úderů proti pozemním cílům)
Kosatka/velcí masožravci (nějáký velký křižník)
Piraňa/masožravci útočící zásadně v obřích hejnech (malý robotický stíhač schopný složit velkou loď - něco podobného co potkali v SGU)
Kobra/jedovatí hadi Malá loď stavěná na zákeřné útoky proti mnohem větším cílům (loď se zbraní, která něčím ?nanity?, ?počítačový vir?, ?nějáký organismus podobný tomu ve který se měnila Kellerová v SGA?) "nakazí" cíl a pak se může stáhnout od cíle a počkat si až "oslábne", aby ho dorazil, nebo jej obsadil.
Tarantule/pavouci protistíhačková loď, mimonoska
Klokan/vačnatci mateřská loď
atd...
