Railguny jsou "energetické" zbraně - silným elektrickým výbojem je vytvořeno magnetické pole v "hlavni", které potom "vystřelí" vpřed hřeb sloužící jako "náboj". Jako bys vzal kolejnici magnetického vlaku, uříznul z ní kus ("hlaveň"), zezhora a z boků dal další kusy a dírkou v prostředku bys pustil špendlík. Na konci by taky byl prorazit pancíř auta...
Jinak u railgunů není problém s energií (až tak moc - žerou jí mnohem méně než zbytek lodě), ale s municí. Ty "hřeby" totiž zabírají docela dost místa a pokud nechceš změnit všechny volné prostory lodě na muničák pro railguny, ubytovny pro jejich střelce a senzory pro zaměřování railgunů, tak se ti zdesetinásobení zbraní, kterým se většina "obyčejných" štítů tří galaxií jen vysměje když je zasáhnou, neoplatí.
"neprokousatelnost" pancíře je trochu zbožné přání - každá zbraň by se časem prokousala, pokud by měla potenciál pancíř alespoň škrábnout - ale zvýšení odolnosti by to znamenalo určitě.
Lidské lodě v podstatě takové jsou (snad až na přečuhující hangáry, ty tam jsou ale především proto, že to vypadá "cool".
Zálohování je jedním z pilířů moderních vojenských konstrukcí a výrazně zvyšuje odolnost lodě, za předpokadu že není zničena první ranou.
Okna jsou skutečně k ničemu. Lepší jsou ty 2m pancíře. Pokud už posádka bez čučení okolo nemůže být, šoupnul bych jim tam občas širokoúhlou obrazovku, kde by si mohli "promítat" okolní vesmír natáčený kamerami rozmístěnými po trupu. A narozdíl od "obyč" okna by si mohli věci "zoomovat", takže by za určitých předpokladů MOŽNÁ mohli něco oběvit pouhým okem - ne tak jak je to dělané v SG, kde se "podle vidu" děje naprosto všechno - od stíhacích soubojů a bombardování, až po vyhledávání a souboj velkých lodí.
Barva - tak jak jí vidí lidské oko je dána odrazem světla od předmětu. Když tam předmět je, ale světlo ne, vydíme "tmu" - stejně jako v noci. Nebo stačí primitivní maskování černou barvou a byli by ti "pozorovatelé od oka" pěkně v pytli.
Myslím, že ve středu lodě už jsou - a nebo by měly být. U některých systémů ale musí něco "přečuhovat", aby dobře odváděly svojí práci. Třeba štítové generátory prostě musí být "na trupu"... No a čert ví, jak funguje hypermotor, jestli nemusí být z nějákého důvodu taky "venku". Zbraně (alespoň hlavně) "přečuhovat" musí, pokud chceš, aby si s nimi mohl otáčet.
Automatizace, úspora posádky - ano, dobrý postup. Beztak to není loď pro pasažéry, ale hybrid bitevníku a letounovky.
Podobným způsobem jako jsi popsal ten "můstek/záchrannou kapsli", tak podobně popisovali ty kapsle i tak. Jen jsou po celé lodi a nemají hyper, protože by se tam nevešel. Ten můstek bys mohl "ven" i s lidmi klidně teleportovat, nebo přímo zevnitř trupu odskočit hyperprostorem - obzvlášť, pokud bys zbytku lodě přál rychlou a efektivní destrukci, už by na tom nezáleželo. Podle mého by ale stačilo, kdyby do stávajících záchranných kapslí přidali ten malý hyper (ani by nemusel být "skokový" - stačila by nějáká menší mrška podobná tomu, co McKay spíchnul pro jumper, nebo něco na způsob hypermotoru teltacu). Záchranné kapsle by měly být něják kryty pancířem, ale zároveň by mělo být snadné dostat se s nimi pryč z lodě. Zajímavě to bylo řešeno v Normandii z PC hry Mass effect:
http://www.youtube.com/watch?v=Hia_m36pEpA4:58-5:16
Já osobně bych ale preferoval systém "teleportace" z lodě ve chvíli "odpálení" záchranného modulu. Fungovalo by to i ze středu lodě, šlo by to pojistit tak, že by teleport byl blízko (okolo?) záchraného modulu a energii pro odskok by mohl v případě výpadku dodávat sám modul. Zároveň by měl informace alespoň z minima senzorů a tak by mohl vždycky odskočit "co nejdál od nepřátel" a zároveň tak, aby byl mezi modulem a nepřítelem trup umírající mateřské lodě.
To by ale měli technicky mnohem méně náročné, kdyby v každém hangáru vozili dva teltaky narvané zásobami a podporou života a při "vyhlášení evakuace" by všichni (podle priorit zdaných kapitánem) byli teleportováni na ten teltac a ten ihned v hangáru "odskočil" hyper. Bylo by to podobně rychlé a účinné, ale nebylo by kvůli tomu potřeba přestavovat odznova loď. A kdyby teleportéry (všechny) z nějákého důvodu zrovna nefungovaly, prostě by se v těch hangárech seběhli.
Jinak koukám, že Tě koncepce lodí zajímají. Schválně zkus číhnou tady, je tam několik "kulovitých", diskovitých a jiných lodí, které nemají marné tvary a jsou poměrně dobře "rozsegmentované" a zálohované.
http://www.google.cz/search?hl=cs&xhr=t ... a=N&tab=wi2 povedené filmečky - na prvním je "kulový křižník" v pohybu a druhý je osobní souboj "na pěsťovku" ženský s několika bitevníma robotama.
http://www.youtube.com/watch?v=7uEY9C1cTIg