Pro pokec, nebo vaše dotazy jsem vytvořila na Discordu skupinu, přidat se můžete zde: https://discord.gg/WUTta3Dqmz

Obsah fóra Pokec nejen o seriálových technologiích Technologie Inerciální tlumiče

Inerciální tlumiče

Detailní rozbory nejrůznějších technologií s jakými jsme se kdy setkali.

Odeslat nové téma Odpovědět na téma
Příspěvek 03.9.2012 19:48:05

Příspěvky: 1
Pohlaví: Neuvedeno
Odpovědět s citací
 
Protitahom by sa lod zastavila. Skor to bude fungovat ako ABS v aute, ked by lod nahle zrychlila tak vnutro lode by muselo napriklad tisicinu sekundy stat na miete voci lodi. Potom by sa vnutro lode muselo voci lodi posunut omnoho rychlejsie dopredu (ten rychly pohyb dopredu by vyzadoval obrovsku energiu, to by vysvetlovalo tu obrovsku energeticku narocnost inercialnych tlmicov a tiez tie otrasy pri zasahu lode pretoze pocitac by nedokazal menit pohyb tlmicov dostatocne rychlo) a takto by sa to opakovalo vysokou frekvenciou. Mozno by to ani nebolo citit kebyze posobi obrovske pretazenie pri pohyboch tlmicov v smere pohybu iba velmi, velmi velmi kratku dobu a museli by to byt male pohyby, presne ako abs, ved to tiez nieje v aute citit.

Dufam ze to pochopite :wink:

Příspěvek 04.9.2012 01:20:43
Ultramarinus Uživatelský avatar
Major
Major

Příspěvky: 1970
Bydliště: McRagee
Pohlaví: Neuvedeno
Odpovědět s citací
 
"Něco jako ABS" (antiblokovací systém brzd, který funguje při zadupnutí brzdy jako "přerušovač brždění" a tím pádem prodlužuje drázu brždění, ale brání vzniku smyku, nebo "zakousnutí" brzd), by fungovalo tak, že by okamžité přetížení "roztahovalo" na delší dráhu a z jednoho silného "tahu" přetížení, by kouskovalo víc slabších "tahů".
Vzhledem k tomu, že jumper v prvním díle dokázal v průběhu souboje s darty vlétnout do brány a OKAMŽITĚ zastavit na místě v gateroomu na nějákých směšných pěti metrech, aniž by se posádce byť jen zvedly vlasy, natož aby se (bez pilotních pásů, které jumpery NEMAJÍ - nebo alespoň tehdá neměly) rozplácla o čelní sklo zevnitř.

Jinýmy slovy, takhle by to spíš fungovat nedokázalo, obzvlášť, když vezmem v úvahu, že jumper dává na "tachometru" (aslespoň při přeletech celých soustav a nejspíš i při soubojích s darty) víc, jak polovinu rychlosti světla a dokáže "otočit" vektror svého letu, na směšně malém poloměru. Aniž by to posádku byť shodilo ze sedaček, natož zabilo, jak by správně MĚLO.

Tím "protitahem" jsem (z hlediska fyziky celkem zjevně) nemyslel protisměrný tah motorů, ale něco, jako směr "proudu gravitace" UVNITŘ trupu lodě samotné. Když si odstředivou sílu představíš, jako proud vody z hadice, který tlačí pinpongový míček "pilota" přez hranu stolu, pak by "protitah" byl proud vody z druhé hadice, stejně silný, ale naprosto opačně ORIENTOVANÝ, který by ten míček udržel nehybně. No a to samé si pod "protitahem" představuji já, jenom na principu uměle vyráběné gravitační síly (druhá "hadice") působící proti síle odstředivé (prvn hadice). Odstředivá síla sice může měnit směr působení (třeba při zatáčce, nebo rychlém zabrždění), ale to by měla moci i "protitahová" síla (umělá) gravitační, která by FUNGOVALA, jako inerciální tlumič.

Inercie (odstředivost) je subjektivně (z hlediska posádky) nerozeznatelná od gravitace (proto se přeTÍŽENÍ pilotů stíhaček způsobené odstředivostí letadel při manévrech, měří v jednotkách G, stejně jako gravitace).
Z praktického hlediska jsou navzájem inercie a gravitace svým způsobem "stejné" - alespoň v efektech na posádku. Poměrně slušně je to vidět na těchhle obrázcích:
Obrázek
http://www.technovelgy.com/graphics/con ... ravity.jpg

Obrázek
http://lis.arc.nasa.gov/lis/Programs/Co ... imgs/1.gif

Obrázek
http://www.universetoday.com/wp-content ... tation.jpg

Obrázek
http://mvl.mit.edu/AG/images/2001gravityferris.jpg

A docela dobře je to popsané tady na stránce (v AJ): http://mvl.mit.edu/AG/

U gravitace existuje něco, čemu se říká Langrangeovy body. cz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Libra%C4%8Dn%C3%AD_centrum
Rozsáhleji je to popsané, (jak už je zvykem) v Aj a dokonce Nj verzi té stránky.
Jsou to místa ve vesmíru, kde SUBJEKTIVNĚ nepůsobí žádná měřitelná gravitační síla co by pohybovala tělesem, protože se v těch místech navzájem "ruší" protisměrné gravitační síly dvou, nebo více vesmírných těles, případně se tam ruší působení gravitační síly vesmírného tělesa a odstředivé síy "letu" satelitu, nebo třeba lodě. Jinýmy slovy - gravitační, nebo odstředivou sílu můžeš "vyrušit" tak, že vytvoříš přesně OPAČNÝM SMĚREM PÚSOBÍCÍ, a stejně velkou gravitační, nebo odstředivou sílu.

No a tak by, podle mého názoru mohl fungovat "tlumič setrvačnosti/odstředivosti" na palubě absurdně rychlých a manévrovatelných lodí s podsvětelným pohonem. Prostě tak, že kdy MOTORY, nebo změna rychlosti, nebo vektoru letu vytvoří "sloupec síly G" uvnitř trupu, že ho loď prostě "vyruší" stejně silným, ale protisměrným sloupcem. Co se týká "náročnosti" Inerciálních tlumičů na energii, je nutné dodat, že MY DNES, kteří neumíme vytvořit "gravitační desku" na které by působila gravitace alespoň 1G, máme stíhačky a rakety, ve kterých není problém překročit bezpečnou CHVILKOVOU hranici 10G, za kterou už číhá pro organismus člověka smrt, obzvlášť při dlouhodobějším působení. Jinými slovy, systém umělé gravitace řeší jenom udržení 1G směrem k podlaze, kdežto systém Inerciálních tlumičů, pokud by fungoval tak, jak si myslím, by musel vytvářet desítky, stovky, nebo TISÍCE, (nebo víc) Gček a to v podstatě RÚZNÝMI SMĚRY. Dokonce měnit směr působení takového "vyrovnávacího proudu gravitace" podle rychlých a nepředvídatelných manévrů pilota ve zlomcích pikosekund...

Celkem bych chápal, že to potřebuje trochu víc šťávy... A zároveň by to vysvětlovalo určité možné spojení (či příbuznost) systému umělé gravitace a systému inerciálních tlumičů. Nebo i to, proč MY TEĎ nemáme ani jedno, ani druhé z toho. V podstatě jde totiž o systémy, pracující na STEJNÉM principu, tvorby směrovaného "proudu" vyráběné gravitace.
Epitaf textové hry Universe Oddyssey



Špičkový video/military/sci-fi bonbónek všem zájemcům

Odeslat nové téma Odpovědět na téma
Předchozí

Zpět na Technologie

cron