Air Force: To je právě krása takhle dvojatě pojatých děl - můžeš to tam vidět, ale taky nemusíš. Můžeš brát Starship Troopers film jako agitku za válku, ale taky jako satiru na agitky. Jinak ale kdy emzáci poprvé (třikrát) vystřelili? Jedna loď jim havarovala na Hong Kong nebo kam, a podruhé opětovali varovný výstřel od Navy, odkud fungovali autonomně a rušili infrastrukturu.
Důležité je v tomhle pochopit, jak funguje mediální dílo. Není to předělávka "reality" - všechno v něm má svůj smysl (i u dementních filmů jako Kameňák). Pokud máme třeba Vetřelce, vše od dizajnu alienovy hlavy po temná zákoutí Nostroma mají svůj smysl ve vzbuzování strachu z naprosto cizorodého organismu. Naopak je tomu v Battleship, kdy má zase vše od skoro-lidského dizajnu emzáků po jejich první útok v reakci na varovný výstřel taky svůj smysl. Můžeš to intepretovat různě, ale autoři to tam dali z nějakého důvodu.
Jinak zmíním pár worthy-seeing filmů, které jsem nakoukal ke státnicím. Záměrně v tom nezmiňuji řady, řady snímků, které by vás asi nezajímaly, od Tonka šibenice (1929 český film o prostituce) po Barvu granátového jablka (ruské WTF z 60. let). Kdyby někdo chtěl doplnit klíčové filmy světové kinematografie (dle mého i jiného seznamu) nebo si třeba ve volném čase chtěl načítat něco z filmovědy, ať mi napíše do poznámek, pošlu mu materiály. A ano, hodí se to lidem, kteří chtějí něco psát - je to totiž studnice nápadů.
Pokud by to někoho zajímalo, z druhého oboru (anglistika) jsem zkoušky posral, ale z filmovědy jsem je úspěšně složil. Ať žije Sľnko v sieti a semiologie!
AkiraAsi nemá smysl říkat více. Mám zase o něco více rád anime. Co dovede zprostředkovávat pár barvičkama, je až dechberoucí.
Smrt si říká EngelchenČeskoslovenský majstrštyk o partyzánovi, jež z nemocničního lůžka flashbackuje na dobu války, doporučuji naprosto totálně úplně všem. Engelchen by mohl budit dojem, že půjde o žánrové soupeření partyzánů s náckovským vyhlazátorem á la Rudý úsvit. Trochu to tam je, spíše snímek ale řeší tradiční duševní devastaci války ("jsou partyzání viní za to, že Němci kvůli jejich raidu zabili pár civilistů; a i pokud nejsou, mohou partyzáni s takovým collateral damage vůbec dále po válce žit?") a kromě toho obsahuje naturalistický popis celého zápolení odbojářů.

Je supr si to dát s jinou zapomenutou perlou jménem
Ať žije republika (1965), která se ještě více rochní s popisu posledních dnů války a mezi okupanty, Čechy a budoucí okupanty, dává docela brutální rovnítko. Navíc Ať žije republika využívá dětského hrdinu, čímž se oslím můstkem dostáváme k dalším dvěma kusům artu...
Ivanovo dětstvíPůvodně jsme tento film chtěl avízovat jako "Johnyho dětství", přičemž bych tu čtenáře mystifikoval tím, že jde o snímek z čínské invaze do USA, v níž mladý Johny slouží jako spojka pro zdevastovanou americkou armádu a ukazuje při tom hrůzy války. Pak jsem ale byl příliš líny nafotošopovat obrazovou dokumentaci. Pointou ale bylo, že Ivanovo dětství (od r. Tarkovského, který nám dal Solaris a Stalkera) řeší Velkou vlasteneckou válku poměrně apoliticky (a uvědomte si, co to byl v CCCP za feat), byť stále dosti jednostraně, a hlavně ji přenáší efektem na dětské "práče". Které na konci umře. Což ale můžete ze syrové formy čekat. Poněkud rozbitý naravit ale spravuje, co může, svou magickou a až lyrickou kamerou, takže jde o ideální políček všem, kteří si myslí, že story o válce musí nutně obsahovat detonující svazy vojsk.
Welcome, or No TrepassingDruhý ruský film, nyní vlastně dětský snímek popisující trampoty v nějaké pionýrskm táboře. Co může působit dementně, je ve skutečnosti chytrnou alegorií na sovětskou Rus, protože dítě je vlastně něco-jako-dizident, zatímco vedoucí tábora je něco-jako-diktátor. Je supr dát si to s double feature projekcí československého O slavnosti a hostech, které vlastně řeší úplně totéž velmi podobmě.
Thin Blue LineAmerický dokument sledující muže odsouzeného za smrt policisty, a paralelně muže, který s tím... nějak souvisí. Asi nebude úplně spoiler prozradím-li, že ten první byl uvězněn neprávem, protože čin vykonal ten druhý.
Thin Blue Line (NEPLÉST se stejnojmenným sitcomem s Rowanem Atkinsonem!) drží v historii pozoruhodné místo, protože jde o snímek převratný hned z několika hledisek:
- měl vliv na to, že jednoho neprávem odsouzeného vězně sprostil viny
- vynalezl moderní kriminální filmovou rekonstrukci á la CSI Whateva
- další skvělý soundtrack od Phillipa Glasse!
- neprávem odsouzený muž vypadá a
zní skoro jako Liam Neeson, což tomu dodává grády jako nic jiného na světě!
- jde o fascinující postmoderní polemiku nad subjektivností vnímání (různé lidé "po Rašamonovsku" popisují tentýž čin jinak), takže je ideální dát si to jako double feature spolu s filmem M od Fritze Langa, které rovněž řeší kontrast různých zločinců (ten taky doporučuju, ale spíše pokud vás zajímá téma viny gangstera, který si své řemeslo zvolil, vs. viny úchyla, který se s nutností prznit děti narodil).
